Over merkeigenschappen, originaliteit en afkijken
Dankzij internet ben je uitgever van jouw hoogsteigen superleuke bedrijfsinformatie. Dat is althans het idee. Helaas maken te veel bedrijven de fout om alleen maar reclame te maken en op hun eigen borst te slaan via social media. Dat is dus slechte content. Zo maak je niemand blij en krijg je geen volgers. Mensen zoals ik helpen je om opvallende en onderscheidende content te creëren. Maar zelf kom je een heel eind als je deze regels en tricks in acht neemt.
Vanuit het merk
Vraag je als eerste af: wat wil je over jouw bedrijf of dienst vertellen? Gewoon heel praktische zaken waarmee je je onderscheidt. Bijvoorbeeld: hoogopgeleid personeel. Nu komt de truc: is dat hoog opgeleide personeel…..:
a) Bewijs van je kwaliteit of service?
b) Beleving rondom je merk?
c) Een belofte?
d) Of voorziet dit in een behoefte?
Opleiding schaar ik in dit geval onder a) Bewijs. Denk nu creatief na: Welke Facebook of Twitter posting of Filmpje levert dit op? Ik denk aan: “Wij feliciteren onze Saskia met het behalen van haar diploma Social Media Marketing” of “Pas op: Morgen zijn alle verkoop medewerkers weer op training. Ze gaan u overmorgen weer te lijf ;-)” Foto erbij en klaar is kees.
Relevant en actueel
Nog eentje?
Bij kapsalon Barbier Rogier in Bussum kun je lekker op de bank Playstation spelen via een groot scherm. Dat is Beleving, toch? Denk nu creatief na: Welke Facebook of Twitter posting of Filmpje levert dit op? Deze dus:
“Yo! Damian haalde zojuist de high score in Badland. En z’n haar zit ook goed.”
Zo kun je dus met 4 B’s alle unieke eigenschappen van je bedrijf of dienst vertalen naar leuke content. Bewijs, Beleving, Belofte en Behoefte!
Afkijken
Ook kun je afkijken bij je concurrentie. Gebruik daarvoor dit dashboard en bekijk de content van je concurrenten. Je kunt ze 1-op-1 doorposten als je vindt dat het van belang is voor je sector of lezers. Wel zo chic om de bron te vermelden. Je kunt ook hun blog of filmpje als inspiratie gebruiken om zelf net zoiets te maken. Dat kan zijn omdat het onderwerp je aanspreekt, of juist de vorm. Laat je vooral inspireren. Ook je collega’s van andere afdelingen hebben misschien goede content. Denk aan Techniek of Klantenservice of Sales. En onderwerp hun input aan de 4B’s test! En vraag ook je klanten wat zij van je willen horen.
Content regels
Dan zijn er een paar goede regels:
- Je informatie moet Waar, Leuk en/of Interessant zijn.
- Deel, los op. Ga niet verkopen (nu ja, 1 op de tien keer)
- Wees origineel vanuit je vakinhoud
- Laat zien, vertel niet alleen
- Inspireer anderen en wees tegelijk concreet.
- Maak keuzes, niet alles is nodig.
- Vraag het je klanten! Is een aanbieding leuke content of spam?
Spread the word!
Een grote groep mensen wil die leuke content graag delen. Zorg dus dat je altijd een mogelijkheid biedt om dit te doen. Regel dit via knoppen of social media toepassingen. Gebruik dit dashboard om van daaruit te delen en automatisch bereik op te bouwen. Je leert vanzelf welke postings het beste aanslaan. Bekijk ook de Engagement Piramide.
Meer weten over content creatie. Mail je vraag hiernaast. Ik zal mijn best doen om het even concreet te beantwoorden.