Hoe bereik je de juiste internetgebruiker?
Tip: De Engagement Piramide geeft houvast.
Leuk hoor, vanuit je bedrijf communiceren op internet. Maar heb je je wel eens afgevraagd hoe je nu de juiste mensen bereikt? Of twijfel je over wie er op jouw verhaal zit te wachten? Of wil je weten wat internetcommunicatie voor je interne organisatie betekent? Dit model geeft je de handvatten voor succes.
Het draait allemaal om betrokkenheid
Zie je doelgroep als 5 verschillende soorten internetgebruikers en pas daar je gedrag en organisatie op aan. Zie schema (van Charlene Li).
Hoe dan?
Verreweg de meeste mensen bevinden zich op de onderste twee treden van de piramide. Deze mensen Delen of ze Kijken. Dat vraagt om content.
Kijkers vragen content
Dankzij internet is iedereen en elk bedrijf zijn eigen uitgever geworden. Vraag jezelf af waar jouw doelgroep op zit te wachten: welke filmpjes of blogs of postings of tweets vinden zij leuk? Reclame maken mag, maar doe dit weinig. Zorg voor onderhoudende en waardevolle content waar mensen echt wat aan hebben. Als je niks te vertellen hebt, hou dan je mond.
Delers vragen knoppen
Een grote groep mensen wil die leuke content graag delen. Zorg dus dat je altijd een mogelijkheid biedt om dit te doen. Regel dit via knoppen of social media toepassingen. En je content moet zo interessant/geinig zijn, dat mensen het als een beloning ervaren om dit te kunnen delen en er goede sier mee te maken.
Hoera, reacties!
Op de derde trede staan de mensen die graag reageren, de ´commentators´. Dat is fijn want als mensen reageren, kunnen we met ze praten en ze misschien onze gave spullen verkopen. Creëer een open en vriendelijke sfeer waarin het makkelijk is om te reageren. Dat betekent wel dat je zelf open moet staan voor eventuele kritiek en deze bijtijds signaleert, en er op reageert. Community beleid is ook iets dat hier bij hoort.
Producenten
De doelgroep wordt hier al kleiner. Maar er is een groep mensen die graag over jouw product of dienst iets zegt, schrijft of filmt Denk aan een review van je product of een complimentje over je dienstverlening via twitter. De truc is hier om deze mensen te herkennen, te erkennen en ze zo (immaterieel) te belonen. Zorg voor een fijne sfeer tussen jou en deze mensen.
Curators
Een hele kleine groep mensen kan voor je bedrijf fungeren als een curator. Net als in een museum de curator de collectie overziet en beheert, en bepaalt wat er tentoongesteld wordt. Er zijn bijvoorbeeld fanpages van CocaCola en Nescafé. Geef deze mensen het vertrouwen en spreek dat ook uit naar anderen. Jij zelf kan ook curator zijn, of een goede klant of een of een reclameman zoals ik. Als curators over je praten, zit je goed.
Het gaat er dus om dat je de piramide gebruikt om je rol als organisatie te pakken. Voor elk segment is die anders. Bedenk dat de meeste mensen op verschillende niveaus actief zijn, en dat is prima. Meer weten over engagement? Mail je concrete vraag aan gerritjan@heehee.nl. Ik zal mijn best doen om het even concreet te bea