Met welke reden is jouw bedrijf eigenlijk online??

Met welke reden is jouw bedrijf online eigenlijk?VIJF ANDERE REDENEN OM ONLINE CONTACT TE LEGGEN MET JE DOELGROEP

Anders dan nieuwe klanten werven.

Vaak vraag ik ondernemers naar de achterliggende reden van hun online aanwezigheid. Het niet-verbazingwekkende antwoord van de meesten is dan: ‘nieuwe klanten krijgen’ of ‘meer omzet genereren’.

Maar dat is eigenlijk wel een beetje verbazingwekkend!

Er zijn namelijk nog veel betere redenen om mensen en budget vrij te maken voor een succesvolle online aanpak. En ja, die leiden ook naar meer omzet. Hierbij vijf verrassend  andere redenen om met je bedrijf online te communiceren.

‘Ik wil mijn doelgroep beter leren kennen.’

Het internet wemelt van meningen en gedrag om te meten. Reuze verhelderend om een campagne te starten waarbij klanten/ gebruikers/prospects op sympathieke wijze worden uitgenodigd zichzelf bloot geven. Denk aan enquêtes en het benaderen van klanten voor productreviews. Maak dit een integraal onderdeel van je content strategie en je zult verrast worden. Met die kennis kun je betere diensten/producten ontwikkelen, val je meer op, creëer je fans… et cetera

Ook het gebruik van een monitoring tool valt aan te bevelen. Er is software die je helpt om online te zoeken naar relevante beslissers, beïnvloeders, podia en thema’s.

2 ‘Ik wil een dialoog aangaan met mijn klanten.’

Pas op dat je online aanpak niet strand in alleen maar ‘zenden’. Een echte dialoog aangaan, is zeker haalbaar. Vraag al uw relaties en klanten om mee te denken over onderwerpen die branchebreed belang hebben: “Zijn er teveel niet-gecertificeerde Recruiters in ons vakgebied?” of “De kwaliteit van CV-ketels gaat al jaren niet vooruit” of “Hoe staat het met het opleidingsniveau van de jonge vakschilder?” of “Voor welke uitdagingen staat onze branche?” Allemaal vragen die een bedrijf voor zichzelf kan claimen. Alleen al door de zoektocht naar dialoog intern te agenderen, zal er iets waardevols van de grond komen. Maar ook in het verlengde van punt 1 ligt hier een kans: Nodig de eindgebruiker uit om mee te denken over jouw product of dienst, creëer testpanels, vraag naar gebruikservaringen.

3 ‘Ik wil een belangrijk discussiepunt aankaarten.’

Dat een producent van brandveilige deuren de discussie over brandveilige woningen aanwakkert (sorry voor het woordgrapje), vind ik geen probleem. Zolang deze maar ruimte biedt aan alle meningen en alle oplossingen. Zoek medestanders, daag mensen uit om hun mening te geven, verzin prikkelende stellingen. Wees oprecht! Hou de focus vast in de discussies en publiceer je bevindingen op een congres.

4 ‘Ik wil mijn service verbeteren met online technieken.’

Hier liggen kansen die niet iedereen benut. Een afsprakentool van de kapper of tandarts. Gebruikshandleidingen of installatiefilmpjes bij technische producten. Een call-me-now-knop op je website, een chatbox tijdens de online bestelprocedure. Een webinar met uitleg over software. Het bestaat allemaal al, onderzoek zelf eens de kansen voor jouw firma op dit gebied.

5 ‘Ik wil mijn product/mijn dienst verbeteren.’

Dit is ook zo’n gave. Beschouw je huidige dienstverlening. Wat gaat er goed? Wat kan er beter? Nodig vervolgens mensen uit allerlei disciplines uit om samen op zoek te gaan naar deze ene vraag: “Hoe wordt mijn product/dienst het ultieme op mijn vakgebied?” Een zoektocht die je heel veel gaat opleveren. Zet online middelen in om je doel te bereiken. Ook om heerlijk over te communiceren met heel veel mensen.

Tot zover deze opsomming. En er zijn nog veel meerdere aandachtspunten. Graag wil ik alle ondernemers uitdagen om, zodra het gaat om online communicatie, een keer de Nieuwe Klanten Reflex los te laten en op zoek te gaan naar de ware kansen van het internet voor jouw merk of product.

 

PS. Mail mij gerust voor een gratis update over de stand van zaken in online marketing en communicatie. In een creatieve sessie brainstormen we samen over de mogelijkheden die je direct zelf kunt toepassen. 

Strategie en inhoud contewnt marketing