Mijn vriendin Brechtje: ‘Zou je niet beter beginnen met een gemakkelijker te kopiëren iemand dan Peter Buwalda? Aaf bijvoorbeeld?’ Maar zo werkt dat niet bij mij. Gelijk voor iets moeilijks gaan. Uit pure bewondering. Zelfoverschatting. Dapper ook. Ik heb hetzelfde met John Irving, die schrijft zo magistraal dat je ten diepste voelt: zo wil ik
Lees meer
De afgelopen 5 jaar ondervroeg ik zo’n 100 ondernemers naar de achterliggende reden van hun online aanwezigheid. Het niet-verbazingwekkende antwoord van de meesten: ‘nieuwe klanten krijgen’ of ‘meer omzet genereren’. Pardon? Dat is eigenlijk zeer verbazingwekkend! Er zijn namelijk nog veel betere redenen om mensen en budget vrij te maken voor een succesvolle online aanpak.
Lees meer
Tip: gebruik een BHAG. Je kent dat wel. Je bezoekt een website en klikt op de button ‘Missie’. Wat volgt is een stroom hoogdravende maar inhoudsloze verbale diarree. Er is duidelijk geen Storytelling aan te pas gekomen. Hier een voorbeeld dat ik tegenkwam. (Met alle respect, maar dit kan beter..) Xcellent bv • Xcellent bv.
Lees meer
Tip: De Engagement Piramide geeft houvast. Leuk hoor, vanuit je bedrijf communiceren op internet. Maar heb je je wel eens afgevraagd hoe je nu de juiste mensen bereikt? Of twijfel je over wie er op jouw verhaal zit te wachten? Of wil je weten wat internetcommunicatie voor je interne organisatie betekent? Dit model geeft je
Lees meer
Over merkeigenschappen, originaliteit en afkijken Dankzij internet ben je uitgever van jouw hoogsteigen superleuke bedrijfsinformatie. Dat is althans het idee. Helaas maken te veel bedrijven de fout om alleen maar reclame te maken en op hun eigen borst te slaan via social media. Dat is dus slechte content. Zo maak je niemand blij en krijg
Lees meer
Inspelen op de emoties van je klanten Uitgebreid psychologisch onderzoek wijst uit dat wij, mensen, op basis van emotie en intuïtie keuzes maken. Pas daarna rationaliseren we onze keuze en krijgen zo een goed gevoel. Dit proces is al enige decennia bekend en nu omarmd door marketeers en bedrijfsdeskundigen. Een van hun fraaiste methodes heet
Lees meer